Vad är en skyddsbarriär?
Skyddsbarriärer är till för att skydda vägarbetare, trafikanter, anläggningar och verksamhet utanför, på och i vägen.
När ska jag använda en skyddsbarriär?
Vi behöver användas oss av skyddsbarriär i följande fall:
- en schakts djup i en körbana eller inom säkerhetszonen överstiger 50 cm, eller vid motsvarande nivåskillnad av annan orsak, (djupet kan bero på väghållare)
- överlast eller annat motsvarande oeftergivligt materialupplag finns inom säkerhetszonen eller
- en vägslänt gjorts brantare än 1:3.
- ett väg- eller broräcke tillfälligt har demonterats.
- personalen som arbetar måste skyddas mot den passerande fordonstrafiken om den verkliga hastigheten på passerande trafik överstiger 50 km/h, eller personalen är närmare är 2,5 m från trafiken och den verkliga hastigheten överstiger 30 km/h
Vilken typ av barriär ska jag ha?
Det finns flera parametrar att tänka på när man väljer skyddsbarriär:
Ska barriären vara temporär eller permanent?
Ska barriären bara användas under byggtiden eller ska den stå kvar även när jobbet är utfört? Man kan välja att byta till en permanent barriär efter att arbetet är utfört eller välja en temporär barriär som går att göra permanent.
Vilken kapacitetsklass ska barriären ha?
Hur mycket ska barriären klara av? Här är det farten, storleken/tyngden samt vinkeln som fordonet träffar med som avgör vad man behöver för kapacitetsklass.
Vid höga trafikflöden eller stor andel tung trafik kan högre kapacitetsklass krävas. Högre kapacitetsklass bör övervägas, och är ofta motiverat, i kurvor med liten radie etc. med risk för stora påkörningsvinklar, nedanför branta backar, på vägtyper där höga hastigheter kan förväntas och vid utsatta arbetsmiljöer.
Högre kapacitetsklass kan också behövas när utrymmet där arbete ska bedrivas är begränsat, t.ex. där det erforderliga utrymmet för trafiken och arbetet kräver barriär med liten arbetsbredd.
Läs mer om kapacitetsklasser här.
Hur stor kan arbetsbredden vara?
Hur brett är arbetsområdet? Har barriären plats att flytta sig mycket i sidled eller är det trångt? Arbetsbredden talar om hur mycket barriären rör sig i sidled vid kollision.
Lägre W-mått bör övervägas, och är ofta motiverat, i kurvor med liten radie etc. med risk för stora påkörningsvinklar, nedanför branta backar, på vägtyper där höga hastigheter kan förväntas och vid utsatta arbetsmiljöer.
Läs mer om arbetsbredder här
Hur lång ska barriären vara?
Är testlängden till exempel 180 m så är det den kortaste sträckan som barriären måste ha för att uppfylla säkerhetsklassningen.
Hur hög ska barriären vara?
Skyddsbarriär som ersätter befintligt räcke ska vara minst 0,65 m högt där det finns:
- stup med höjden minst 1,5 m eller djupt vatten inom 1,5 m från vägbanekant
- stup med höjden minst 1,5 m nedanför en slänt med lutning 1:2 eller flackare
- oeftergivliga hinder som skyddats av befintligt räcke.
Om gående eller cyklister förekommer där väg- eller broräcke demonterats ska tillfälligt räcke ha minst samma höjd som det demonterade räcket.
Tillåter väghållaren att du gör åverkan i underlaget?
Vissa barriärer måste fästas i vägbanan för att uppnå sin säkerhetsklassning. Tänk på att hål i vägbanan måste återställas efter utfört arbete.
Behöver du extrautrustning som bullerskydd eller staket?
En viktig del av arbetsmiljön är ljudnivån. Arbetare på eller invid vägen utsätts för höga ljudnivåer från den fordonstrafik som kan passera på eller nära en arbetsplats, vilket läggs till de ljudnivåer som uppstår på arbetsplatsen av arbetsmaskiner.
Höga ljudnivåer i arbetsområden är vanliga och bullerdämpande åtgärder bör övervägas om det på platsen är:
- hög trafikmängd
- stor andel tung trafik
- hög hastighet på passerade fordon eller
- trångt utrymme mellan arbetsplats och passerande fordon, t.ex. vid broreparationer.
Genom att avskärma arbetsområdet med ljudabsorberande skärmar eller staket kan flera effekter uppnås:
- lägre ljudnivå i vägarbetsområdet och en bättre arbetsmiljö
- minskad ljudreflektion till angränsade områden, t.ex. boendemiljöer
- insynsskydd vilket kan minska risken för trafikolyckor som uppkommer p.g.a. att trafikanter störs av maskiner inom vägarbetsområdet
- lugnare arbetsmiljö för entreprenörer.
- Avskärmning kan dessutom ha positiva effekter på partikelhalterna i området närmast den passerande trafiken
- försvårar olovlig passering av barriären